dinsdag, augustus 08, 2006

Fotookes uit de Première op -950m

Donderdag 3 augustus (miezerende regen, heel de dag) met Lieven en Kathleen naar beneden geweest, 2 zakken vol eten, een beetje carbuur, naft en fotogerief. Onderweg passeren we de grote ploeg die naar buiten gaat. Ze hadden 'slecht' nieuws; de grot stopte rond -1340m en er werd gedesequipeerd. Ik pakte de kleinste flash van DDR af (een gigantisch ding van 500gr) en een firefly. Overnachten op -700m (Kathleen toegevoegd aan de spekul-snurkers-blacklist). In de eettent plakken stees meer muggen tegen het natte zeil, waar komen die toch vandan?? De volgende morgen naar het bivak op -920m en fotos nemen onderweg van de Meandro lo que viento se lieva & de Meandro Rolling Stone. In het 2e bivak leggen Jan en Wim de situatie uit aan Lieven en Kathleen uit, ik ontwaar echter weinig enthousiasme in hun stem.
Toch is er hoop; Wim heeft vlakbij het Bivak op 920 een fossiele meander 'ontdekt' (in feite 'bedekt') vol met witte bloemkoolconcreties.
Daarachter een serie putjes en uiteindelijk een 'grote' put (zie fotoos). Terwijl Jan deze equipeert (wellicht gaan we hier voor de 3e keer onder de -1000m) trek ik fotos met Model Wim. De nieuwe vondst wijzigde de plannen; Jan en Wim zouden 1 dag langer dan voorzien onder de grond blijven. Aangezien ik de bus van 17u in Potes moest halen de volgende dag had ik geen andere keuze dan alleen een kleine kilometer naar boven te jumaren... ineens mijn eerste deftige solo-grottrip (don't try this at home). Hoewel, rond -700m kom ik Koen en Tom tegen, Koen was verontrust aangezien hij had opgevangen dat er onderin niet was getopografeerd????

Rond 4am, bij gebrek aan Scotchlite markeringen hard moeten zoeken naar de weg naar het kamp. 4 uurkes nachtrust (bedankt Will om me te laten slapen), dan naar beneden. Op 200m van de depot, afgeleid door toeristen, sla ik mijn linkervoet om en hoor letterlijk mijn ligamenten knappen. Vreemd genoeg kan ik vrij vlot voortwandelen en de sneltreinvaart van Will volgen.
Eens in Santander kan ik amper nog staan en moet een taxi nemen om 500m af te leggen. Ik breng er de avond door bij een rheumatologe op vakantie die mij de eerste zorgen toedient (gracias Mariajo!). Nachtbussen met veel vertraging, herboeken van TGVs (Eurolines never again!) etc ben ik rond 18u (voor de tweede keer tijdens deze expe) in Leuven. 2 uurkes in het Heilig Hart doorgebracht, X-rays (geen breuken, wel 3 maand rustig aan doen).

EN mannen... loopt het voort ?????


Meer fotookes online op
http://www.kuleuven.ac.be/spekul/expeditions/spain/CornisaSlides.htm

Vincent Coessens